τελικό μοντάζ…

μοντάζ ως η πεμπτουσία της νοικοκυροσύνης :σε αναγκάζουν να προσαρμόζεις όλες τις αντιφατικές πληροφορίες σ’ ένα ομοιογενές σύνολο, πράγμα που καταφέρνει κάποια στιγμή ο Τρέισυ Μπέιτμαν…

ο Μάντισον Μπελ θα διάβασε οπωσδήποτε κινηματογραφικά εγχειρίδια, πρωτού δώσει στον ήρωά του το επάγγελμα του μοντέρ,εξάλλου κάθε σοβαρός συγγραφέας αυτό θα έκανε…

τελικό μοντάζ

για να τονίσει δε ακόμη περισσότερο την αξία των μικρών οδηγών, τον εφοδίασε με ένα εγχειρίδιο του αμερικανού κινηματογραφιστή, του έδωσε, ως απαραίτητο αντιστάθμισμα της αθωότητας, δυο τόμους του Κίρκεγκωρ και τον έστειλε στην ευρώπη να βάλει τάξη στο χάος…

μοντάζ: η πεμπτουσία της νοικοκυροσύνης; εκατοντάδες πλάνα, που σε μήκος φιλμ καταλαμβάνουν ατέλειωτα χιλιόμετρα, περιμένουν ήσυχα ήσυχα να κολληθούν στη σωστή σειρά, να λάβουν το σωστό μέγεθος ή να περάσουν στην αιωνιότητα χωρίς ποτέ να συναντηθούν με τη λάμπα προβολής…

αλλά η βαθύτερη φύση του Τρέισυ δεν είναι η τάξη, είναι το χάος…

και σύμφωνα με το πρόσταγμα του Κίρκεγκωρ, η βαθύτερη φύση δεν ξεχνάει ποτέ τον εαυτό της…

καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής του στην ευρώπη, ο Τρέισυ δεν άνοιξε ούτε μια φορά το βιβλιαράκι του όμως!

την ίδια τύχη είχαν και οι τόμοι του Κίρκεγκωρ!

φαίνεται πως ή είναι πολύ ικανός μοντέρ ή έχει αφομοιώσει θαυμάσια τις σκέψεις του δανού θεολόγου, σκέψεις που έχουν ταιριάξει γάντι στο αμερικάνικο ταμπεραμέντο του… τη μια στιγμή φοβάται και την επόμενη κάνει την πιο τρελή αποκοτιά, έχει συνείδηση της μηδαμινότητάς του, αλλά γνωρίζει καλά ότι οι άλλοι είναι χειρότεροι από αυτόν…

αλλά μήπως τα βιβλιαράκια μένουν ανέγγιχτα στον πάτο του σακ βουαγιάζ, επειδή τα γεγονότα καλπάζουν; επειδή δεν υπάρχει χρόνος για πλήξη και ενατένιση;

σίγουρα ο Τρέισυ δεν πήγε στην Ιταλία για να διαβάσει! κανένας ήρωας αστυνομικής νουβέλας δεν το ρίχνει στο διάβασμα μέσα στις σελίδες όπου πρωταγωνιστεί,οι περισσότεροι έχουν διαβάσει στο παρελθόν και συνήθως έχουν διαβάσει αρκετά και με μεγάλη σοβαρότητα, είναι αξιοζήλευτη η ικανότητά τους να απομνημονεύουν φράσεις συγγραφέων κερδίζοντας τις εντυπώσεις των αναγνωστών…

ομολογώ πως ο Τρέισυ με εντυπωσίασε για τους εξής λόγους:

  • η κανονική του «εξωκειμενική» καθημερινότητα δεν εξαντλείται στη δράση
  • βιώνει μια πνευματική ζωή εξίσου δραστήρια με την αστυνομική
  • παίρνει μετάθεση από το βασίλειο των σκιών στο οποίο δυνητικά ανήκει, στον πραγματικό κόσμο

καθώς το μοντάζ προχωράει, η δυσπιστία του ήρωα ως προς την αξία του ντοκυμαντέρ υποχωρεί και το πάθος του να βάζει τάξη στα υλικά που δημιούργησε η ακατάστατη έμπνευση ενός άλλου μεγαλώνει, δευτερογενής δημιουργός ο ίδιος,η έννοια «τάξη» νοείται ως δύναμη εφαρμοσμένη σε μονάδες ή σύνολα που προϋπάρχουν σε κατάσταση που θα την ονομάζαμε «αταξία», είναι σαν να λέμε ο γενικός τακτοποιητής, ο νοικοκύρης, της δουλειάς των άλλων!

εργαλεία; 

η εύρωστη και πολυπράγμων μνήμη αφ’ ενός, η συνδυαστική φαντασία αφ’ ετέρου και η στέρεη θεωρητική υποστήριξη των επιλογών του, ώστε να βγαίνει κερδισμένος στις συχνές αντιδικίες με τους σκηνοθέτες… ο ήρωας του Μπελ είναι εξασκημένος και στα τρία, παρεμπιπτόντως έχει πάρει και μαθήματα καράτε, που σε αυτή την περίοδο της ζωής του είναι ίσως το πιο χρήσιμο…

αλλά τι συμβαίνει με την ψυχή αυτού του μάλλον καλοσχηματισμένου μεσήλικα; γιατί τόση ερημιά;ούτε ένα πουλί; ούτε ένα ψάρι; έχω την υποψία ότι η νεκρά θάλασσα δεν είναι παρά η έμμονη ιδέα του κρεβατιού στο οποίο ο έφηβος Μάντισον Σμαρτ Μπελ  πέρασε ατελείωτες ώρες, με άρρωστο κορμί και ταραγμένες σκέψεις… ένας κατεστραμμένος πνεύμονας, πλήρης ακινησία, τεράστια βαρεμάρα, απόγνωση που τον οδηγεί στη συγγραφή του πρώτου διηγήματός του, γραμμένου με μολύβι, σε στυλ Χέμινγουεϊ…

στο «τελικό μοντάζ» οι τρόποι αφήγησης αναμειγνύονται, τα όνειρα και οι εσωτερικοί μονόλογοι έχουν μεγάλο ενδιαφέρον, υπάρχουν σημεία που η ενότητα χώρου, χρόνου και δράσης εγκαταλείπονται, αλλά μήπως η συγγραφή δεν είναι πράξη ελευθερίας; κατά τη γνώμη μου και η ανάγνωση εξίσου, ως σχέση αιτίας αιτιατού…

 

Advertisements

4 responses to “τελικό μοντάζ…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Le Cinéma va à l´école

Blog dédié au projet eTwinning entre Grèce et Espagne du même titre

TIME

Current & Breaking News | National & World Updates

Αυθόρμητες μεταβολές

του Λευτέρη Παπαθανάση

ΧΑΡΗΣ ΜΑΥΡΟΣ

ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ

Toutestin Magazine

Art Feedback Machine

Redflecteur

About Art and Politics

απέραντο γαλάζιο

"το μεταξύ φωτεινό διάστημα το λέμε Ζωή..."

lerestnadine

This WordPress.com

Γιάννης Γρηγοριάδης

Ερμηνεύοντας την πόλη

Bouquet of dreams

Yes Darling, but is it Art?

Marionettes Inc.

No strings attached

Harry's Music

Harry Smith's Anthology of American Folk Music

Land Streicher

“Our battered suitcases were piled on the sidewalk again; we had longer ways to go. But no matter, the road is life.” Jack Kerouac