τι ζώον!

γειά σου αναγνώστη μου!

δεν πιστεύω να πίστεψες ότι σε ξέχασα!

σήμερα θα μιλήσουμε για τα ζώα!πάμε;


πολλοί έχουν δώσει τον ορισμό του ανθρώπου, συνήθως σε αντίθεση με τον ορισμό των ζώων…

γι αυτό στους ορισμούς του ανθρώπου είναι συχνή η χρήση της φράσης » ο άνθρωπος είναι ένα ζώο…» και ένα επίθετο, ή » ο άνθρωπος είναι ένα ζώο που…» και ακολουθεί το τι κάνει!

«ο άνθρωπος είναι ένα άρρωστο ζώο», είπε ο Ρουσό, και εν μέρει είναι αλήθεια…

«ο άνθρωπος είναι ένα έλλογο ζώο», λέει η εκκλησία και εν μέρει είναι αλήθεια…

«ο άνθρωπος είναι ένα ζώο που χρησιμοποιεί εργαλεία», λέει ο Καρλάιλ και εν μέρει είναι αλήθεια…

αλλά αναγνώστη μου , όλοι αυτοί οι ορισμοί, καθώς και άλλοι σαν κι αυτούς, είναι μονομερείς!

ο λόγος είναι πολύ απλός!

δεν είναι εύκολο να διακρίνει κανείς τον άνθρωπο από τα ζώα, διότι δεν υπάρχει ασφαλές κριτήριο για να διακρίνει κανείς τον άνθρωπο από τα ζώα!

όχι αναγνώστη μου, δεν μπερδεύτηκα, αλλά θα σε μπερδέψω γιατί το απολαμβάνω πάντα!

μάθε λοιπόν πως οι ανθρώπινες ζωές λαμβάνουν χώρα στην ίδια μυστική ασυνειδησία όπως ακριβώς και οι ζωές των ζώων!

οι ίδιοι έσωθεν νόμοι που διέπουν έξωθεν τα ένστικτα των ζώων διέπουν, επίσης έξωθεν, την ευφυΐα του ανθρώπου, που φαίνεται να μην είναι τίποτα περισσότερο από ένα ένστικτο εν τω γίγνεσθαι, όπως κάθε ένστικτο, λιγότερο τέλειο γιατί είναι ακόμα, πώς σου το είπα;

εν τω γίγνεσθαι!

όλα αναγνώστη μου προέρχονται από το «άλογο»!

δεν το λέω εγώ, το λέει μια ελληνική ανθολογία…

και πράγματι, όλα προέρχονται από το άλογο!

εκτός από τα μαθηματικά, που έχουν να κάνουν μόνο με αριθμούς νεκρούς και κενούς τύπους, και γι αυτό εδώ που τα λέμε μπορεί να ναι και απολύτως λογικά, η επιστήμη δεν είναι παρά παιχνίδι παιδιών το σούρουπο, σα να θέλεις να πιάσεις τους ίσκιους των πουλιών και να σταματήσεις τις σκιές των χορταριών στον άνεμο…

και είναι περίεργο αναγνώστη μου, και παράξενο συνάμα πως, ενώ δεν είναι εύκολο να βρεθούν λέξεις με τις οποίες μπορούμε πράγματι να ορίσουμε τον άνθρωπο διαφοροποιώντας τον από τα ζώα, είναι ωστόσο εύκολο να βρεθεί τρόπος για να διαφοροποιήσουμε τον…ανώτερο άνθρωπο από το συνηθισμένο άνθρωπο!

όταν ήμουν μικρή μου είχαν χαρίσει ένα από κείνα τα βιβλία που θα χαρακτήριζα σήμερα εγχειρίδια εκλαϊκευμένες σοφίες, κάτι ας πούμε επιστημονικά κριτικό προς τη θρησκεία…

δεν το ξέχασα ποτέ εκείνο που διάβασα εκεί μέσα, δε θυμάμαι μόνο αν το είπε ο Καντ ή ο Γκαίτε, αλλά περίπου έλεγε πως ο ανώτερος άνθρωπος βρίσκεται πολύ πιο μακριά από τον συνηθισμένο άνθρωπο, απ’ ότι ο συνηθισμένος άνθρωπος από τον πίθηκο!

ποτέ αναγνώστη μου δεν ξέχασα αυτή τη φράση, γιατί είναι αληθινή!

ανάμεσα σε μένα, που είμαι ασήμαντη στην ιεραρχία αυτών που … στοχάζονται, και μια τσοπάνα υπάρχει, σαφώς μεγαλύτερη απόσταση απ’ ότι ανάμεσα στην τσοπάνα και, δε λέω έναν πίθηκο, αλλά μια γάτα ή ένα σκύλο!

κανένας από εμάς αναγνώστη μου, από τη γάτα ως εμένα, δεν ορίζει όντως τη ζωή που του έχει επιβληθεί, ή το πεπρωμένο που του έχει δοθεί!

άρα;

άρα όλοι απορρέουμε  εξίσσου από κάτι που …αγνοώ!

τζάμπα αναγνώστη μου ήρθες στο… μάθημα!

σκιές κινήσεων κάποιου άλλου,

ενσαρκωμένες εντυπώσεις,

συνέπειες που αισθάνονται…

ανάμεσα σε μένα και την τσοπάνα υπάρχει μια ποιοτική διαφορά, που προέρχεται από την ύπαρξη σ’ εμένα της αφηρημένης σκέψης και της ανιδιοτελούς συγκίνησης!

ενώ ανάμεσα στην τσοπάνα και τη …γάτα δεν υπάρχει, στο πνεύμα, παρά μια…διαφορά στη διαβάθμιση!

αν βαρέθηκες μπορείς να …φύγεις αναγνώστη μου, αλλά να ξέρεις και να θυμάσαι πως ο ανώτερος άνθρωπος διαφέρει από τον κατώτερο άνθρωπο, και από τα αδέρφια του τα ζώα, χάρη στην ιδιότητα και μόνο της ειρωνίας!

πιστέ μου αναγνώστη, η ειρωνία είναι η πρώτη ένδειξη ότι η συνείδηση απέκτησε συνείδηση του εαυτού της!

η ειρωνία!ναι!

και έχει και στάδια…δεν είναι απλή!

εν οίδα ότι ουδέν οίδα και δεν ξέρω καν αν ξέρω τίποτα!

στο πρώτο αναγνώστη μου, θα θυμάσαι τι κάνουμε, αμφιβάλλουμε για μας με δογματικό τρόπο και κάθε ανώτερος άνθρωπος αυτό το μπορεί…

στο δεύτερο αναγνώστη μου, φτάνουμε στο σημείο να αμφιβάλλουμε για μας και την αμφιβολία μας και λίγοι άνθρωποι αυτό το μπορούν στη σύντομη, ήδη μεγάλη, διάρκεια του χρόνου κατά την οποία, ως ανθρωπότητα, είδαμε τον ήλιο και τη νύχτα πάνω στη γη…

αν γνωρίζω τον εαυτό μου αναγνώστη μου;

γνωρίζω πως σφάλλω…

κι αυτό το γνώθι σαυτόν για μένα είναι άθλος μεγαλύτερος απ’ αυτούς του Ηρακλή…και αίνιγμα σκοτεινότερο απ’ αυτό της Σφίγγας!

να μη γνωρίζεις τον εαυτό σου συνειδητά αναγνώστη μου!

ιδού η οδός!

και να μη γνωρίζεις τον εαυτό σου συνειδητά, αυτή είναι η ενεργητική λειτουργία της ειρωνίας!

υπομονετικοί τρόποι,

εκφραστικοί ίσκιοι,

ασυνειδησία ποίησης,

μεταφυσική διάψευση,

πάντα υπάρχει κάτι που με πλανεύει αναγνώστη μου και ίσως σε πλανεύω η πλανεμένη…

πάντα κάποια ανάλυση χάνει την οξυδέρκεια της,

πάντα ή αλήθεια, ακόμα και ψευδής, βρίσκεται πέρα μακριά στο βάθος…

κι αυτό είναι που με κουράζει αναγνώστη μου περισσότερο κι από την ίδια τη ζωή…

ότι δηλαδή η ζωή μας κουράζει, περισσότερο κι από τη γνώση και το στοχασμό γύρω από αυτή, που πάντα κουράζουν…

σηκώνομαι από την καρέκλα απ’ όπου, ακουμπισμένη αφηρημένα στο τραπέζι, περνούσα την ώρα μου αφηγούμενη στον εαυτό μου αυτές τις ασύνδετες εντυπώσεις που σου αφηγούμαι τώρα εσένα…

σηκώνομαι, σηκώνω το σώμα μου μέσα στο ίδιο μου το σώμα και πηγαίνω προς το πράθυρο, ψηλά πάνω από τις ανισόπεδες ταράτσες, απ’ όπου μπορώ να δω την πόλη, όση πόλη μπορώ να δω, που ετοιμάζεται να κουρνιάσει…ενώ πέφτει σιωπή…

το φεγγάρι, στη χάση του, υπόλευκο φωτίζει θλιβερά τις ανισόπεδες ταράτσες…

φωτίζει λες όλο το μυστήριο του κόσμου…

μοιάζει να φανερώνει τα πάντα, κι όλα είναι σκιές ανακατεμένες με φως κακό…

ψεύτικα διαστήματα,

ανισόπεδα παράλογα,

ασυναρτησίες του ορατού…

δε φυσσάει αύρα καμμιά, και το μυστήριο μοιάζει να είναι μεγαλύτερο…

έχω ναυτία στην αφηρημένη σκέψη μου αναγνώστη μου…

ποτέ δε θα γράψω μια σελίδα που να με φανερώνει ή να φανερώνει κάτι απλό…

ένα σύννεφο πολύ ελαφρό αιωρείται ακαθόριστα πάνω από το φεγγάρι…

κρυψώνα;

το αγνοώ όπως αυτές οι ταράτσες…

απέτυχα να μάθω,να με μάθω, τι ζώον! σε ταλαιπωρώ κι εσένα…


συμπάθα με αναγνώστη μου, φταίει η  ενστικτώδης επιμονή της ζωής υπό τη μορφή της «εφυΐας» που με ξεχωρίζει από την τσοπάνα ή από τη …γάτα που σου λεγα παραπάνω…

καλό βράδυ αναγνώστη μου και αδελφέ στην κοινή άγνοια…

5 responses to “τι ζώον!

  • MOODYTIMES

    Κι αυτός δεν ήξερε πολλά παρα μονο να τραγουδάει υπέροχα!!!

    Μου αρέσει!

  • MOODYTIMES

    Επειρέασε κι αυτόν εδώ….που ήξερε τη βραχναδα του να τη κάνει ανατριχίλα

    Μου αρέσει!

  • Georgia Papa

    Καλη σου μερα Ανουλα…..

    Ανθρωποι ,,,τι ζωα!!!

    δεν είναι εύκολο να διακρίνει κανείς τον άνθρωπο από τα ζώα, διότι δεν

    υπάρχει ασφαλές κριτήριο για να διακρίνει κανείς τον άνθρωπο από τα ζώα!

    μάθε λοιπόν πως οι ανθρώπινες ζωές λαμβάνουν χώρα στην ίδια μυστική ασυνειδησία όπως ακριβώς και οι ζωές των ζώων!

    οι ίδιοι έσωθεν νόμοι που διέπουν έξωθεν τα ένστικτα των ζώων διέπουν, επίσης έξωθεν, την ευφυΐα του ανθρώπου, που φαίνεται να μην είναι τίποτα περισσότερο από ένα ένστικτο εν τω γίγνεσθαι, όπως κάθε ένστικτο, λιγότερο τέλειο γιατί είναι ακόμα, πώς σου το είπα;

    εν τω γίγνεσθαι!

    μεσα σε αυτες τις λιγες αραδες εδωσες το στιγμα οοοοχι της αναιμιας αλλα εκεινης της ασυνειδησιας….που διεπει αυτους που συνειδητα

    ακολοθουν τα πεπραγμενα της δηθεν αγνοιας τους…

    Καλο ξημερωμα αδελφη της κοινης αγνοια μας!!

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Le Cinéma va à l´école

Blog dédié au projet eTwinning entre Grèce et Espagne du même titre

TIME

Current & Breaking News | National & World Updates

Αυθόρμητες μεταβολές

του Λευτέρη Παπαθανάση

ΧΑΡΗΣ ΜΑΥΡΟΣ

ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ (*) ΤΑΞΙΔΕΥΤΗΣ (*) ΚΑΠΟΤΕ ΡΟΜΑΝΤΙΚΟΣ

Toutestin Magazine

Art Feedback Machine

Redflecteur

About Art and Politics

απέραντο γαλάζιο

"το μεταξύ φωτεινό διάστημα το λέμε Ζωή..."

lerestnadine

This WordPress.com

Γιάννης Γρηγοριάδης

Ερμηνεύοντας την πόλη

Bouquet of dreams

Yes Darling, but is it Art?

Marionettes Inc.

No strings attached

Harry's Music

Harry Smith's Anthology of American Folk Music

Land Streicher

“Our battered suitcases were piled on the sidewalk again; we had longer ways to go. But no matter, the road is life.” Jack Kerouac