πάρτο αλλοιώς!

θυμάσαι αναγνώστη μου εκείνο τον καθηγητή του πολυτεχνείου που δεχόταν τους φοιτητές του στο γραφείο για προφορική εξέταση παίζοντας με ένα μικρό αυτοκινητάκι…

ενώ το έσπρωχνε με το δαχτυλό του κατά μήκος του γραφείου, ρωτούσε τους φοιτητές, πώς ονομάζεται, μηδενίζοντας όσους απαντούσαν “αυτοκίνητο” ή κάποιο παράγωγο της λέξης…

στο τέλος της διαδικασίας εξηγούσε πως εφόσον δεν κινείται από μόνο του (δεν αυτο-κινείται)

η μόνη αποδεκτή ονομασία είναι ετεροκίνητο, έλεγε…

θα αναρωτιέσαι πού το πάω αναγνώστη μου ε;

αν πρόσεξες την ετικέττα του άρθρου, θα κατάλαβες πως σα φιλόλογος, σκέφθηκα να σε παιδέψω σήμερα…

αυτό που με σαδιστική ευχαρίστηση προσπαθούσε να επισημάνει ο συγκεκριμένος καθηγητής είναι πως η κυριολεκτική είναι η πρωτεύουσα σημασία κάθε λέξης και πως δεχόμαστε τις υπόλοιπες κατά μεγάλη παραχώρηση!

και κατά μεγάλη παραχώρηση, σημαίνει αυτό που στην πιάτσα λέμε «χάρη σου κάνω»!

παραδείγματος χάριν, άλλη νοηματική διάσταση λαμβάνει ο «τιμωρός» όταν μαθαίνουμε πως προέρχεται από τις λέξεις «τιμή» και «ορώ», που σημαίνει βλέπω…

τιμωρός, επομένως, είναι ο φύλαξ της τιμής και στις χολυγουντιανές ταινίες θα πρέπει να είναι ο καλός και όχι ο κακός!

η κυριολεξία δε μας επαναφέρει απλά στη λεκτική αλήθεια αλλά επιπλέον νοηματοδοτεί καίρια δείχνοντας με απόλυτο και κατηγορηματικό τρόπο το μέτρο και την ερμηνευτική και ουσιαστική μας απόκλιση από αυτό!

η λέξη «αρετή», φερ’ ειπείν, προέρχεται από το ρήμα «αραρίσκω» που σημαίνει συναρμόζομαι στενά με κάποιον ή κάτι, είμαι ευάρεστος και συνεπώς, ευλαβής δεν είναι η κυριούλα που υποτονθορύζει τις καταλήξεις των τροπαρίων κοιτώντας χαμηλά αλλά αυτός που έλαβε καλώς (ευ + λαβείν), αναγνωρίζει, δηλαδή, την θεό + δωρία και γι αυτό Τον ευγνωμονεί…

και για να τελειώνουμε με αυτό, αμαρτία δεν είναι όσα ευχάριστα δεν μπορούμε να απολαύσουμε, πολλαπλές ερωμένες, εραστές, σουφλέ σοκολάτας, ανάλογα, αλλά το να ξεφεύγεις από το στόχο σου, γι αυτό και σε όποιον προσπαθεί να κόψει το τσιγάρο, λέμε, έλα, μην καπνίσεις τώρα, αμαρτία είναι…

μόνο όταν είμαστε σε θέση να αναλύσουμε μια λέξη στα εξ ων συνετέθει μπορούμε, αφενός να πλάθουμε καινούριες και αφετέρου να επαναφέρουμε στην τάξη όσους ανόητα μιλούν για προσγειωση στον Άρη και όχι για προσαρείωση!

όπως θα έλεγε και ο Γεωργίου, “μάγκα μου, μασημένη τροφή σου δίνω!”


dico!!!
μπρασελέ: η γαλλική λέξη bracelet είναι υποκοριστικό του bras = χέρι, άμεσος πρόγονος του οποίου είναι το λατινικό bracchium, εξ ου και μπράτσο από το ιταλικό brazzo / braccio και απώτερος το αρχαιοελληνικό βραχίων.

5 responses to “πάρτο αλλοιώς!

  • ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

    όμορφο

    Μου αρέσει!

  • yannidakis

    Χ.Α.
    «πεσ’μου μια λεξη και θα σου αποδειξω πως ειναι ελληνικη» ελεγε το σεναριο μια ωραιας ταινιας.
    Οπως & να’ χει εγω φιλολογος δεν ειμαι & ως εκ τουτου η χρηση της κυριολεκτικης αφορα μονο τα λεκτικα μου συμφεροντα. Απο κει & υστερα απαιτω να ειμαι ακριβης στην χρηση των λεξεων που επιλεγω & παλι ομως για το συμφερον μου :[
    yannidakis.spaces.live.com

    Μου αρέσει!

  • Πληγωμένη Τριανταφυλλιά

    όπως και να χει… πάντα κάτι θα προσθέτουμε και κάτι θα αφαιρούμε από τις λέξεις… και το νόημα πάντα θα αλλάζει.. και θα παίρνει άλλη διάσταση τη διάσταση που θέλει ο καθένας που ομιλεί .. την οποιαδήποτε γλώσσα και δη την ελληνική… Πάρτο αλλιώς δηλ για να σωθούμε … ή να μπερδευτούμε ή να μπερδέψουμε αναγνώστα μου… αναλόγως σε ποια θέση βρίσκεσαι..ε?

    Την καλησπέρα μου και τα φιλιά μου..να έχεις ένα όμορφο Σαββατόβραδο..μπορεί να μην μπαίνω συχνά αλλά i’m watching you…

    Μου αρέσει!

  • moodytimes

    Απαπα πα….απο το στερητικο α και το παπα.
    Φιλόλογοι…πεταμένα λεφτα
    Να παω να ξαναδιάβασω τις λέξεις του Σαρτρ?Γιατι μια μανία με τα λεκτικά παιχνίδια την έχουμε στο Σι Νιον Εν….C NION EN(CABLE NIONIOS ENVIRONMENT) δηλ.καλωδιακό περιβαλλον του Νιονιου

    Μου αρέσει!

  • tommy

    με (πέρασες) στη λεξοπρέσσα σου…
    το βουλώνω και …(την κάνω)…που σημαίνει
    στην κυριολεξία τι;;;;;;;;;

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Le Cinéma va à l´école

Blog dédié au projet eTwinning entre Grèce et Espagne du même titre

TIME

Current & Breaking News | National & World Updates

Αυθόρμητες μεταβολές

του Λευτέρη Παπαθανάση

ΧΑΡΗΣ ΜΑΥΡΟΣ

ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ

Toutestin Magazine

Art Feedback Machine

Redflecteur

About Art and Politics

απέραντο γαλάζιο

"το μεταξύ φωτεινό διάστημα το λέμε Ζωή..."

lerestnadine

This WordPress.com

Γιάννης Γρηγοριάδης

Ερμηνεύοντας την πόλη

Bouquet of dreams

Yes Darling, but is it Art?

Marionettes Inc.

No strings attached

Harry's Music

Harry Smith's Anthology of American Folk Music

Land Streicher

“Our battered suitcases were piled on the sidewalk again; we had longer ways to go. But no matter, the road is life.” Jack Kerouac