η ψήφος σου, καραγκιόζη, έχει δύναμιν!

«Αγαπητέ μας, κύριε Καραγκιόζη»…

ΚΑΡΑΓΚ. (Μπαίνει τραγουδώντας) Ενα Σαββάτο βράδυ, μια Κυριακή πρωί μας πήραν το τσουκάλι μαζί με το φαΐ λαλαρόμ… Μωρέ! Τι γλέπω! Τρανά πρόσωπα έρχονται καταδώ: ο Μεγαλέξανδρος, ο Σάντσος, ο Μαϊντανός… ωχ, θα ‘ρχονται για ψήφους και θα ‘χουμε σορόπια και αναγούλες…

ΜΕΓΑΛΕΞ. (Μπαίνει με την ακολουθία του τραγουδώντας) Αχ, που δεν έχω κεραυνούς, μεντέμ, μπόμπες, απ’ όποιες να ‘ναι, να κάνω στάχτη τα βουνά που δεν με προσκυνάνε, αμάν…

ΚΑΡΑΓΚ. Ωχου, με ζώσανε οι εχτροί, τερερέμ, χιλιάδες μπρος και πίσω, μα ‘φαγα χτες ιμάμ μπαϊλντί και πώς θα περπατήσω, τρελόμ…

ΣΑΝΤΣΟΣ Να τος, αρχηγέ, τούτος είναι ο Καραγκιόζης!

ΜΕΓΑΛΕΞ. Χαίρε, αγαπητέ μας κύριε Καραγκιόζη.

ΚΑΡΑΓΚ. Χαίρε, νύφη άνιφτη…

ΜΕΓΑΛΕΞ. Κύριε, κύριε…

ΚΑΡΑΓΚ. Φτάνει το κερί, το λιβάνι τώρα.

ΜΕΓΑΛΕΞ. Σε θυμάμαι απ’ τους πολέμους, ηρωικέ συμπολεμιστά…

ΚΑΡΑΓΚ. Τότε που σκοτώσαμε το φίδι; Ε ρε, πώς είμαστε και πώς καταντήσαμε!

ΜΕΓΑΛΕΞ. Τόκα το χέρι σας, κύριε. Μόλον που είμαι αυτός που είμαι, θα καταδεχτώ να πιάσω το χέρι σας και να σας φιλήσω.

ΚΑΡΑΓΚ. Δεν τ’ αφήνεις το βύσσινο, έχω φάει σκόρδο!

ΜΑΪΝΤΑΝ. Ο αφελής λαός, ο ειλικρινής λαός! Χαίρε αγνόν τέκνον του λαού!

ΜΕΓΑΛΕΞ. Ε, Μαϊντανέ, τι κάνεις, καλά ‘σαι;

ΣΑΝΤΣΟΣ Σε λέει μαϊντανό, επειδή μπαίνεις σ’ όλες τις σαλάτες.

ΚΑΡΑΓΚ. Και δεν το ξέρει ο κάλπικος παράς τι αξίζει, χρειάζεται και να του ξηγήσουμε; Ε, Μάρκο, μου ‘σαι μια μάρκα!

ΜΕΓΑΛΕΞ. Αγαπητέ μας, κύριε Καραγκιόζη…

ΜΑΪΝΤΑΝ. Πολυφίλτατέ μας Καραγκιόζη…

«Να σώσουμε την πατρίδα»

ΚΑΡΑΓΚ. Αρχισε το τρατάρισμα, βγαίνει το γλυκό…

ΜΕΓΑΛΕΞ. Ηρθαμε να σε ιδούμε, να ιδούμε τι κάνεις…

ΚΑΡΑΓΚ. Τον άνεμο κουβάρι κάνω.

ΜΕΓΑΛΕΞ. Πώς περνάς…

ΚΑΡΑΓΚ. Σαν τον ποντικό στην τρύπα του, την κλωστή στην τρύπα της βελόνας και κάτι άλλο που μπαίνει σ’ άλλη τρύπα.

ΣΑΝΤΣΟΣ Καταλάβαμε, καταλάβαμε!

ΚΑΡΑΓΚ. Για το σουβλί του τσαγκάρη λέω, πού καταλάβατε!

ΜΑΪΝΤΑΝ. Ηρθαμε να ιδούμε μη χρειάζεσαι τίποτα…

ΚΑΡΑΓΚ. Μαϊντανό δε χρειάζουμαι, τον έχω κόψει.

ΣΑΝΤΣΟΣ Εμείς είμαστε εδώ για σένα.

ΚΑΡΑΓΚ. Ωραία, ωραία, σε βλέπω μηλέα…

ΣΑΝΤΣΟΣ Είσαι άξιος για καλύτερη τύχη.

ΚΑΡΑΓΚ. Αμ εσύ, αμ εσύ;

ΜΑΪΝΤΑΝ. Αλλά σου χρειάζεται πειθαρχία.

ΣΑΝΤΣΟΣ Μην τον αγριεύεις – θέλει να ειπεί ελευθερία!

ΜΑΪΝΤΑΝ. Βεβαίως, αλλά πειθαρχημένη ελευθερία.

ΚΑΡΑΓΚ. Ξε, ξε, ξε, τη μουλαρίσια: εγώ από κάτω και συ από πάνω.

ΜΑΪΝΤΑΝ. Χε, χε, αιωνίως χωρατατζής!

ΣΑΝΤΣΟΣ Ας έρθουμε στα σοβαρά.

ΚΑΡΑΓΚ. Να ‘με, τεντώθηκα, τεζαρίστηκα, σφίχτηκα για σοβαρά. Αμή κάνε γλήγορα, γιατί απ’ το πολύ το σφίξιμο καμιά φορά…

ΜΕΓΑΛΕΞ. Να, θέλουμε να σώσουμε την πατρίδα, Καραγκιόζη.

ΚΑΡΑΓΚ. Εμ τόσοι και τόσοι τη σώσανε, γιατί να μην τη σώσετε και σεις;

ΜΑΪΝΤΑΝ. Τη σώσανε κι άλλοι, αλλά δεν σώθηκε.

ΚΑΡΑΓΚ. Εμ έχει δράκου ρίζα, γι’ αυτό.

ΜΕΓΑΛΕΞ. Και γι’ αυτό θέλουμε τη βοήθειά σου, Καραγκιόζη: όπως μας βοήθησες στους πολέμους, να μας βοηθήσεις και τώρα, να μας δώσεις την ψήφο σου.

ΚΑΡΑΓΚ. Μπωμπώ! Εκεί κατάντησαν οι δόξες; Να ζητιανεύουνε ψήφους;

ΜΑΪΝΤΑΝ. Η ψήφος σου, Καραγκιόζη, έχει δύναμιν, κι ας είναι μια μικρή ψήφος.

ΚΑΡΑΓΚ. Ξε, ξε, δώ’ μου, φτωχέ, το ψωμάκι σου, να σ’ το δίνω λίγο λίγο…

ΣΑΝΤΣΟΣ Λοιπόν θα μας τη δώσεις;

ΚΑΡΑΓΚ. Μία μόνον;

Και τώρα, το λάδωμα…

ΣΑΝΤΣΟΣ Εχεις πολλές; Πολύ ενδιαφέρον!

ΚΑΡΑΓΚ. Ψήφους; Μία σε κάθε δάχτυλο! Μέτρα τώρα πόσα δάχτυλα έχω σε κάθε χέρι και πόσα σε κάθε μου πόδι…

ΜΑΪΝΤΑΝ. Σκέψου τι θα γίνει, αν δεν πάρουμε εμείς την εξουσία.

ΚΑΡΑΓΚ. Αυτό σκέφτουμαι, τι θα γίνει; Τι θα γίνουμε; Τι θα γίνετε;

ΣΑΝΤΣΟΣ Εχεις τη γνώμη πως είναι άλλοι από μας άξιοι να σώσουν τον τόπο;

ΚΑΡΑΓΚ. Το κορμί του τεμπέλη να ‘ναι καλά κι από ψείρες…

ΜΕΓΑΛΕΞ. Οταν θα έχω εγώ στα στιβαρά μου χέρια της εξουσίας τα γκέμια…

ΚΑΡΑΓΚ. Ξε, ξε, ο κόρακας θα κάνει κρα κι η χήνα με πατάτες.

ΜΕΓΑΛΕΞ. Λοιπόν, χαίρε, αγαπητέ μας φίλε…

ΜΑΪΝΤΑΝ. Εξοχε συμπολίτα…

ΣΑΝΤΣΟΣ Ιδανικέ πατριώτα…

ΚΑΡΑΓΚ. Καλό και το λιβάνι. Τώρα το λάδι μένει.

ΣΑΝΤΣΟΣ Εχει δίκαιον ο κύριος Καραγκιόζης: δεν κολυμπάει στα πλούτη – Ορίστε, ακριβέ μας φίλε, ένα ολόκληρο δεκαχίλιαρο…

ΚΑΡΑΓΚ. Δε, δε, τέτοιον ακριβό φίλο δεκαχίλιαρο;

ΜΑΪΝΤΑΝ. Εμ πόσα θέλεις, εκμεταλλευτή; Εκβιαστή;

ΚΑΡΑΓΚ. Ναι, παρ’ τη σκούφια μου και χτύπα με! Εγώ κάτω από χιλιάρικο δε…

ΣΑΝΤΣΟΣ Α, τον καλό, τον ακριβό μας φίλο! Δεν πειράζει, πάρε δεκαχίλιαρο και φρόντισε να μας αγοράσεις και τους ψήφους του Μπαρμπαγιώργου και του Νιόνιου…

ΚΑΡΑΓΚ. Αυτοί ‘ναι πιο ακριβοί φίλοι… αλλά έννοια σας, θα σας τους φέρω εγώ όλους, όλον τον θίασο να σας ψηφίσουνε μονοκούκι.

ΣΑΝΤΣΟΣ Μας τ’ ορκίζεσαι;

ΚΑΡΑΓΚ. Να σε θάψω… στα μαύρα! *

(Βγαίνουν χώρια)

και τώρα
πρέπει-φευ-κι εγώ να φεύγω
δεν αποκλείονται άλλωστε να μου μέλλονται καλύτερα
πάλι το νοικιάζουν το δωμάτιο
 
έχεις δίκιο Εγγονόπουλε, πάμε!
 
* ο χάρτινος -ή δερμάτινος- ήρωας, που έθρεψε με τη σάτιρά του γενιές και γενιές μικρών και μεγάλων ο Καραγκιόζης συναντά την  «Ψηφοθηρία» του δάσκαλου Βασίλη Ρώτα…
«Καραγκιόζικα»,εκδ. «Επικαιρότητα»,1996
 
υγ. έχω 5 απορίες και 1 βάσανο
  1.  η αποχή αναλογή σε πολιτική στάση;
  2. η συνειδητή αποχή ισοδυναμεί με μήνυμα;
  3. πότε το δικαίωμα έγινε καθήκον;(ένας ακόμα αυτοσχέδιος νεοελληνικός ορισμός)
  4. ενός πλαστού διλήμματος μύρια έπονται;
  5. αυτή τη φορά θα εισπραχθεί το μήνυμα;
  • τα ποσοστά!(τι βάσανο κι αυτό να ψηφίζεις για να επιβεβαιώσεις τα γκάλοπ)
νομίζω πως το ξέρετε, το λέγαν οι αρχαίοι οι ινδοί, οι αριθμοί επινοήθηκαν σαν αντιπερισπασμός στην κλίση του ανθρώπου να φιλοσοφεί το χάλι του…
εκλέγω = επιλέγω;
μα θα μου πεις, σάμπως δεν είναι η ζωή μια ψυχαναγκαστική αλληλουχία υποτιθέμενων επιλογών;
γι αυτό , καλό σημάδι σύντροφοι!
 

υγ. λέω να  ψηφίσω το μωρόμου αύριο και τον Jean Nicolas Arthur Rimbaud…τον διάλεξε ο Dylan στο  άλμπουμ του Blood On The Tracks, τον διάλεξε κι ο Μοby στο άλμπουμ του Animal Rights κι αφού αύριο είναι και η μέρα …των ζώων…

  

 

 

14 responses to “η ψήφος σου, καραγκιόζη, έχει δύναμιν!

  • Τσουκνιδιτσα

    Λατρευω τον Ντυλαν… με ποιο… βαζει υποψηφιοτητα???

    Μου αρέσει!

  • Κώστας

    ένα κι ένα κάνουν δυόΚΚΕ δυνατό, δύναμη για το λαότουλάχιστον σήμερα! χαιρετω

    Μου αρέσει!

  • close in living

    ….ΩΩΩΩΩΡΡΡΡΡΡΡΕΕΕΕΕΕΕ γλέντιαααααα………(που έλεγε και ο καραγκιοζοπαίχτης…)Καλημέρεςςςςςς:)))) και το τσαντήρι είναι …ανοιχτό:)))

    Μου αρέσει!

  • yannidakis

    Δε σχολιάζω κείμενα με πρωταγωνιστές τούρκους υπηκόους βάση επίσημης απόφασης του ευρώδικαστηρίου.Ευτυχώς που αύριο ένας νέος ήλιος ξημερώνει :[

    Μου αρέσει!

  • Jen

    Τυχερή είσαι…μην το συζητάς!Πέντε απορίες μόνο?Εγώ σε σχέση με την πολιτική ως εννοείται στην Ελλάδα, έχω ΜΟΝΟ απορίες!Απαντήσεις έχω ψάξει να βρω..πρόθυμοι βρέθηκαν πολλοί να μου τις δώσουν…αλλά δεν.Ή στραβός είν\’ ο γιαλός, ή στραβά αρμενίζει το κεφάλι μου (για να είμαι επίκαιρη λέω να ψηφίσω το δεύτερο).Κι αν δεν έρθει κανένα φυσικό φαινόμενο ν\’ αλλάξει τη γραμμή του γιαλού…ή να μου πάρει το κεφάλι (διαθέτω εναλλακτική σκέψη τουλάχιστον)…με τις απορίες θα μείνω για πάντα και πάντα και πάντα!Τουλάχιστον δε βασανίζομαι, διότι ως μη ικανοποιητικό δείγμα μέσου ανθρώπου, δε συμπεριλαμβάνομαι στα γκάλοπς.Ημέρα των ζώων?…Δηλαδή εγώ τί να κάνω?…Να πάω να ψηφίσω, ή να κάτσω σπίτι με φίλους να με γιορτάσω?????

    Μου αρέσει!

  • Captain Bluebeard

    Δεν ξέρω και δεν μ ενδιαφέρει αν η συνειδητή αποχή είναι μήνυμα ή πολιτική στάση, όμως σίγουρα είναι μη συμμετοχή σ αυτό το τσίρκο και η ικανοποίηση ηθική αναιρώντας τις όποιες απορίες.Εύστοχη η σάτιρα του καραγκιόζη μόνο που δεν την παίρνουμε στα σοβαρά μεταξυ άλλων και αυτή η ελαφρότητα αντιμετώπισης καταστάσεων και πραγμάτων χαρακτηρίζει τούρκικο κατάλοιπο.

    Μου αρέσει!

  • survivor

    Όποιος δεν πιστεύει στη δύναμη της ψήφου του, καλά θα κάνει να μην ψηφίσει , γιατί η ψήφος του (που μπορεί να είναι και "χαβαλετζίδικη")θα επιρρεάσει και όσους πιστεύουν πως με την ψήφο τους μπορούν να αλλάξουν κάτι, έστω και λίγο. Βόηθα Παναγιά μου….μα κούνα κι εσύ το χέρι σου, λέει ο λαός μας! Δεν ξέρω αν είμαι πολύ καλή στο σημάδι, αλλά σε λίγο που θα πάω να ψηφίσω θα …σημαδέψω καλά το στόχο! 🙂

    Μου αρέσει!

  • EL NIONIO

    Kαι να μήν ξεχνάμε πως ο Rimbaud επειρεασε και το Τζιμάκο το Μόρρισον…ναι?"Αλλά έλα μωρε με το Ρεμπώ και με το Ρίμπο….τι να μας πει ο Ρεμπώ ο πλοιοκτήτης πουχε ένα καράβι κι αυτό μεθυσμένο"Νικος Αλέφαντος στο Σι Νιον ΕνΑπο το Blood On The Tracks απο χθες ξαναγάπησα το If You See Her Say Hello…..Αλήθεια δεν έμαθα "βγήκε" τελικά το μωρό σου βουλευτής…καταπληκτική μου συνεργάτιδα,απίστευτη φίλη, πιστή μου αναγνώστρια,γλυκήτατη μπλόγκερ…..αντε λέγε και ξώμεινα απο σάλιο!!!!

    Μου αρέσει!

  • katabran

    επη και οχι επει ταγάααρ, ε-πη-ρέ-α-σε!και δεν είμαι είμαι γλυκή αλλά γλυκύ, γλυ-κύ-τα-τη μπλόγκερ!όσο για το που ρωτάς, τι να σου πω;εσύ ήσουν εφορευτική επιτροπή σαλιάρη!βγήκε δε βγήκε βουλευτής, βολεμένο είναι θαρρώ στην επικράτεια μου …μα το σφυροδρέπανό μου!

    Μου αρέσει!

  • Mάριος

    Αυτό το βίντεο με τον Βέγγο είναι τέλειο!!!

    Μου αρέσει!

  • Angie

    Κείνο που με τρώει κείνο που με σώζει είναι π ονειρεύομαι σαν τον καραγκιόζη… ξυπόλυτη και πεινασμένη στα αγκάθια και παλούκια της καθημερινότητας… μια ψήφο έχω δικαίωμα όμως 300 φάσκελα καθήκον.Απορία της κόρης μου: "Μαμά πήγες να ψοφίσεις;"!!! υ.γ.: μέχρι να φτάσω στις απορίες σου είχα μείνει με το στόμα ανοιχτό (ως συνήθως) … νόμιζα οτι το κείμενο ήταν δική σου δημιουργία και ετοιμαζόμουν να … το βουλώσω (ως συνήθως).

    Μου αρέσει!

  • ΕΛΕΝΗ

    η συνειδητή αποχή ισοδυναμεί με μήνυμα.-

    Μου αρέσει!

  • Αλέξανδρος

    πολύ όμορφοκαλή συνέχεια

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Le Cinéma va à l´école

Blog dédié au projet eTwinning entre Grèce et Espagne du même titre

TIME

Current & Breaking News | National & World Updates

Αυθόρμητες μεταβολές

του Λευτέρη Παπαθανάση

ΧΑΡΗΣ ΜΑΥΡΟΣ

ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ

Toutestin Magazine

Art Feedback Machine

Redflecteur

About Art and Politics

απέραντο γαλάζιο

"το μεταξύ φωτεινό διάστημα το λέμε Ζωή..."

lerestnadine

This WordPress.com

Γιάννης Γρηγοριάδης

Ερμηνεύοντας την πόλη

Bouquet of dreams

Yes Darling, but is it Art?

Marionettes Inc.

No strings attached

Harry's Music

Harry Smith's Anthology of American Folk Music

Land Streicher

“Our battered suitcases were piled on the sidewalk again; we had longer ways to go. But no matter, the road is life.” Jack Kerouac