piraha…να συνεννούμαστε!;!

 
 
-έλα μωρέ ποιο CLA (Centre Liguistique Appliquee) πώς το λεν ελληνικά, κέντρο αφορμής και γλωσσολογίας και πράσινα άλογα…μάθε piraha αναγνώστη μου, μάθε piraha!
-κέντρο εφαρμοσμένης γλωσσολογίας κύριέ μου, γλωσ-σο-λο-γι-ας!
-πες το κι έτσι γλωσσοκοπάνα μου , πες στο κι έτσι!τι να μας πει ο Σηκουάνας κοπέλα μου, πάνε δες τι λεει ο Αμαζόνιος! 
 
πήγα!
έχουν λέει λείο εγκέφαλο…

ζουν στις όχθες των Maici και Μarmelos

δεν έχουν λέξεις για αριθμητικές έννοιες…οι piraha δεν καταλαβαίνουν τους αριθμούς, και οι προσπάθειες των γλωσσολόγων να τους μάθουν να κάνουν απλούς υπολογισμούς απέτυχαν

δεν έχουν λέξεις για χρώματα, η περιγραφή των χρωμάτων γίνεται με παρομοιώσεις, πχ το τάδε πράμα έχει το χρώμα του αίματος

δεν έχουν χρόνους για τα ρήματα

προσωπικές αντωνυμίες έχουν, αλλά σπάνια τις χρησιμοποιούν

έχουν ελάχιστους φθόγγους, ορισμένοι είναι πολύ ιδιαίτεροι…

οι piraha μπορούν να μιλήσουν σφυρίζοντας,μουρίζοντας ή τραγουδώντας

δεν υπάρχουν έννοιες για συγγενικές σχέσεις πιο μακρινές απ τις αδελφικές, έχουν την ίδια λέξη και για τους δυο γονείς

δεν υπάρχουν δευτερεύουσες προτάσεις

είναι λογικό η γλώσσα τους να μπερδεύει τους γλωσσολόγους…

τη μιλούν λίγες εκατοντάδες μέλη μιας φυλής του Αμαζονίου…

και οι γλωσσολόγοι βλέπουν οτι πολλά στοιχεία της ανατρέπουν τις θεωρίες τους…

300 κυνηγοί τροφοσυλλέκτες λοιπόν δεν έχουν λέξεις για τις έννοιες “δεξιά” και “αριστερά”, “πατέρας” και “μητέρα”, χρησιμοποιούν την ίδια λέξη και για τους δυο γονείς, χρησιμοποιούν μόνο ενεστώτα, το παρόν μετρά για αυτούς

όχι δεν είναι “λωτοφάγοι”!

δεν μπορεί κανείς τους να ορίσει μια ποσότητα μεγαλύτερη του “δύο” αφού η γλώσσα τους δεν έχει λέξεις που δηλώνουν αριθμούς, άρα οι τύποι αυτοί δεν καταλαβαίνουν τους αριθμούς, το πολύ πολύ να κάνουν μια διάκριση ανάμεσα σε ένα δυο πράματα

οι γλωσσολογία λέει οτι όλες οι γλώσσες έχουν μερικά κοινά χαρακτηριστικά…

η piraha όμως αποκλίνει σε πολλά από αυτά…

ένας από αυτούς, ο Εverett, τη μελέτησε, 25 χρόνια έζησε μαζί τους επί 25 χρόνια προσπαθούσε να τους μάθει να μετρούν έως το 3, πλην όμως ουγκ !

αλλά δίστασε πολύ να δημοσιοποιήσει τις παρατηρήσεις του, θα προκαλούσε διαμάχες…έτσι κι έγινε…τον αμφισβητούν!

αν πάρει κανείς όμως άδεια από τις αρχές της Βραζιλίας να επισκεφτεί τα χωριά του Αμαζονίου που κατοικούν οι Piraha, θα δικαιωσει τον Εverett!

η piraha, μια απομονωμένη γλώσσα,δεν έχει συγγένεια με άλλες ζωντανές γλώσσες, δε θυμίζει καθόλου τις γλώσσες των γειτονικών φυλών ινδιάνων, περιέχει ωστόσο λέξεις- δάνεια από την πορτογαλλική, τη γλώσσα που μιλούν οι περισσότεροι κάτοικοι της Βραζιλίας, πρόκειται για λέξεις όπως “καφές” ή “αεροπλάνο” που παλιότερα ήταν άγνωστα σε αυτή την ινδιάνικη φυλή, υπάρχουν και αγγλικές λέξεις, που αφορούν σε αντικείμενα που φέρουν οι επισκέπτες μαζί τους, όπως “κασσετόφωνο”

3 φωνήεντα! 8 ή 9 σύμφωνα, ανάλογα με το αν τη μιλά άντρας ή γυναίκα, επειδή ένα σύμφωνο δε χρησιμοποιείται από τις γυναίκες (ποιο; δεν έχει σημασία )

ελάχιστοι φθόγγοι!

δυο από αυτούς είναι μοναδικοί!

ο ένας παράγεται με το τρεμούλιασμα των χειλιών!

πρέπει να τεντώσεις καλά τα αυτιά σου αν θέλεις να ακούσεις τι έχουν να σου πουν!

σύμφωνα με τον κορυφαίο γλωσσολόγο της εποχής μας, το Noam Chomsky, η ικανότητα να συνδέει κανείς προτάσεις δείχνει τη γλωσσική δομή του μυαλού του, εδώ όμως δε χρησιμοποιούνται δευτερεύουσες προτάσεις, μόνο κύριες!

Τι να πω; τα πολλά λόγια είναι φτώχεια;

τι να πω; ότι μετά τη μελέτη του Εverett οι κρομανιόν piraha και η γλώσσα τους βάζουν το τελευταίο καρφί στο φέρετρο της γλωσσολογίας του 21ου αιώνα και ιδιαιτέρως στη θεωρία του Νόαμ;

τι να πω; ότι θα μας μελετήσουν κάποτε τα δελφίνια ;

τα χρώματα;

είπαμε, γι αυτό έχουμε τις παρομοιώσεις τύπου “σαν το αίμα”!

τέχνη; δεν έχουν!

τα σκίτσα τους τρομάζουν!

είπαμε δεν έχουν αριθμούς ή αριθμητικές έννοιες…

αυτό υποδηλώνει οτι ο piraha δεν ξέρουν να μετράνε…ενώ κάποιοι άλλοι δεν κάνουν και τίποτε άλλο…τα μετράνε και τα υπολογίζουν όλα!

οι γλωσσολόγοι κατέβαλαν μεγάλες προσπάθεις να τους μάθουν να κάνουν κάποιους απλούς υπολογισμούς, αλλά είπαν είναι αδύνατο αν όχι πολύ δύσκολο…εγώ λέω πως αφού μάθαν μέχρι το “δύο” , όλα καλά, δε χρειαζόμαστε περισσότερους και η δυσκολία αυτή δίνει επιχειρήματα στη θεωρία που υποστηρίζει οτι η γλώσσα διαμορφώνει τη σκέψη και όχι το αντίστροφο, ως στραβή κι ανάποδη πιστεύω το αντίθετο!

μελετώντας κι άλλα για τους piraha ένα έχω να πω: “μου άνοιξαν τα μάτια”’

κάποιοι θα τους έλεγαν πρωτόγονους, εγώ τους λέω μεταμοντέρνους!

τουτέστιν και πιο σικάτους τους θεωρώ και λέω ότι αυτοί οι ιθαγενείς βιώνουν το σύμπαν κβαντικώ τω τρόπω κι αλάργια μόργια που λεγε κι ο παππούς μου!

ααα!οι piraha, δε λένε παραμύθια στα παιδιά τους για να κοιμηθούν, ούτε μύθους έχουν , ούτε ιστορίες να διηγηθούν…αυτό δε σημαίνει οτι η γλώσσα τους είναι πρωτόγονη, μη βιάζεστε να τους χαρακτηρίσετε, εγώ θα λεγα οτι απλά αν η γλώσσα καθρεφτίζει τον πολιτισμό μας, ο πολιτισμός των piraha είναι επικεντρωμένος στο παρόν, γι αυτό και δεν υπάρχει παρατατικός!

μια χαρά!

λένε οτι είναι η μοναδική κοινωνία στον κόσμο που δεν έχει μύθο για τη Δημιουργία!

δυο χαρές!

σα να λέμε ότι ζουν σε ένα διαρκές παρόν… σωστοί!

το απόλυτο πρόταγμα πάσης πολιτικής ορθότητος, το απόλυτο ιδανικό : οι άνθρωποι αυτοί έχουν απαλλαγεί απ’ την ιστορία…την ιστορία τους και την Ιστορία.

τρεις χαρές!

βρίσκουν καθημερινά την τροφή τους, χωρίς ιδιαίτερο κόπο και περνούν τις υπόλοιπες ώρες συζητώντας, οκ γράψτε λάθος, σφυρίζοντας, μουρμουρίζοντας, τραγουδώντας…

δεν είναι εύκολο να πειστείτε, το είπα , πρέπει να πάρει κανείς άδεια από τις βραζιλιάνικες αρχές για να τους επισκεφθεί, ελάχιστοι το καταφέρνουν, καθώς η πολιτική των αρχών είναι να αφήνουν στην ησυχία τους τις απομονωμένες φυλές…

να πω ζηλεύω;;;

σκεφτείτε τώρα να μου δώσουν άδεια οι βραζιλιάνοι να τους επισκεφθώ και να ερωτευτώ ας πούμε έναν άνδρα piraha…

    -σαγαπώ πολύ!σαγαπώ όσο τίποτα στον κόσμο!

    δε θα μπορεί να με καταλάβει γιατί θα είναι ένας piraha

    κανένας δεν είναι σαν κι εσένα!

    δε θα μπορεί να με καταλάβει γιατί θα είναι ένας piraha

    -στα μάτια σου βλέπω το γαλαζοπράσινο της θάλασσας

    δε θα μπορεί να με καταλάβει γιατί θα είναι ένας piraha!

    – θα θελα να κάνω πέντε παιδιά μαζί σου

    δε θα μπορεί να με καταλάβει γιατί θα ναι ένας piraha!

    -κοίτα τι σου ζωγράφισα;

    θα σκιάζονταν και θα κοβε πέρα γιατί θα ναι ένας piraha!

    Χαχαχα!!!

    θα μου γύριζε την πλάτη και θα σιγοτραγουδώντας θα ζούσε στο παρόν του γιατί είναι ένας άντρας piraha!

    (το ίδιο θα συνέβαινε κι αν ήταν αντίστροαφα τα πράματα και ήμουν εγώ μια γυναίκα piraha και με ερωτευόταν ένας άντρας σαν αυτούς που ζουν στο δικό μας παρόν…προσέχτε τους όμως, μην τους μπερδέψετε με τους άνδρες ή τις γυναίκες που ξέρετε, αυτοί είναι piranha!)

και μια άχρηστη πληροφορία: στον πλανήτη μας λέει μιλιούνται 6500 γλώσσες και κάθε δυο βδομάδες πεθαίνει και μία…η νότια αμερική είναι η μια απ’ τ ις περιοχές του κόσμου με τη μεγαλύτερη γλωσσική ποικιλία…ωστόσο, οι περισσότερες γλώσσες που μιλιούνται απ τους λίγους ιθαγενείς τείνουν να εκλείψουν…

 

http://www.youtube.com/watch?v=Hjy7RAu8TJ4

υγ. ψηφίζω pirahas και όχι piranhas διότι:

  • μ’ αρεσει και που έχουνε λέει εγκέφαλο λείο…

  • και που δεν έχουνε παρελθόν…

  • και που ζούνε συνέχεια στο παρόν…

  • και που τις λόγοι, που τους "μελετούν", και τις γλωσσολόγοι, ανθρωπολόγοι, συν εμάς, τις "ιστολόγοι", τους έχουνε όλους …γραμμένους!

15 responses to “piraha…να συνεννούμαστε!;!

  • Τσουκνιδιτσα

    Καλε τι μας λες…Νομίζεις αν δεν ειναι pirahas θα σε καταλάβει; αιντεεεεε….καλό βραδάκι…!!!

    Μου αρέσει!

  • yannidakis

    ΑΝ γραψω πως εγω προτιμω τα piranhas, καθαρισα;αυτο για σημερα :[

    Μου αρέσει!

  • EL NIONIO

    Και άντε οι Βραζιλιάνοι σου δώκανε την άδεια…τους έρμους τους Piraha δε τους λυπάσαι να τους κατσικωθείς?"Δε μου λες ζαγαρρρ ποιός λέει αυτο το τραγούδι?"Η φράση που ακούω συχνά γιατι δεν είμαι Piraha"Kόκκαλα έχει το δελτίο ρε μοσχάααρρρ?"Η φράση που ακούω συχνά γιατι δεν είμαι PirahaΛίγη τύχη ναχα…και μια βδομαδα ναμενες με τους Piraha.Όσο για τα τραγούδια…μηπως να έβαζες το STRANGE WORLD απο Iron Maiden….οι οποίοι είναι ιδιαίτερα αγαπητοί στη φυλή των ιθαγενών Ντε Μπάρτσα..Οι Ντε Μπαρτσα έχουν κι αυτοί αυστηρά περιορισμένο λεξιλόγιο…χρησιμοποιούν τη πολεμική κραυγή "Πανιωναράαααααα" για μερικά Σαββατοκύριακα του χρόνου…είναι ιδιαίτερα εκδηλωτικοί την ώρα του φαγητού αφήνοντας άναρθρες κραυγές..και μετράνε το χρόνο με τα άλμπουμς ρων Dream Theater και των Metallica.Μάθε ερευνα κοριτσάκι μου απο τον Κονκισταδορ μάθε μαθε

    Μου αρέσει!

  • katabran

    ηξερα οτι εισαι κουφαλογο, αλλα εισαι καιι στραβαδι πιρανχας!εχε χαρη που μαγειρευω!θα σε κανω ψαροσουπα…σιχτιιιρρρ!αμα λεω εγω δε με προσεχεις…

    Μου αρέσει!

  • ποκαχόντας

    τωρα τι να πω εγω η ερυθδοδερμη;;;πολυ μου αρεσει η καταχωρηση σου μπραν μου παααααρα πολυ θα ελεγα διοτι ξερεις μαζι με τον λυκοειμαστε γνησιοι ……..pirahasυγ πες παραυτα λεμεεεεε!!! πιο συμφωνο δε [λενε]1 2 3 ουγκ!!!!φιλια πολλα κοριτσαρα μου … να σκασουν οι οχτροι μας!!!

    Μου αρέσει!

  • ποκαχόντας

    μαλλον το Ρ δε λενε γιατι ετσι βλεπω απο κατω [ερυθ[δ]οδερμη!!!!χαχαχαχαχαχα

    Μου αρέσει!

  • Annyra

    Λατρεμένη του λόγου Κυρία σε χαιρετώ κι από εδώ.Μένω για λίγο στο τέλος της καταχώρησης…κάθε δύο εβδομάδες πεθαίνει και μια γλώσσα!!!Πόσο φτωχαίνει μαμώτο ο πλανήτης με τα πιράνχας της εξουσίας???Φτου μας……Να είσαι πάντα φωτεινή Κυρία του λόγου, Αιγαίο μου.Φιλάκια και αγκαλιές.Άννα

    Μου αρέσει!

  • Άνιμα

    Αυτό το "ζούνε μόνο το παρόν τους" μου άρεσε πολύ… Ενώ όλοι εμείς κθόμαστε και σκάμε για το τι θα ξημερώσει αύριο, αυτοί απλά σφυρίζουν και σιγοτραγουδάνε… Δεν αγχώνονται με υπολογισμούς (το σίγουρο δηλ είναι ότι δεν τους διαφθείρει η αξία τους χρήματος και τα πλούτη από άποψη μεγέθους υλικών αγαθών)… Μα καλά υπάρχουν τέτοια άνθρωποι???????? Σκέφτονται μόνο για τώρα, ζούν μόνο το τώρα, χωρίς άγχη για το αύριο και χωρίς φαντάσματα του χθες!!! Ίσως όντως αυτός να είναι ο τέλειος εγκέφαλος…. Αλλά τώρα βρε katabran και να πάμε ζήσουμε στη φυλή τους, το κακό στον δικό μας εγκέφαλο έχει συμβεί…. Και υπολογίζουμε όλη μέρα… μετράμε περιουσίες, άγχη για το αύριο, φαντάσματα για το χθες… και ζούμε αιχμάλωτοι όσων μας συνέβησαν κάποτε και δέσμιοι του άγχους μας για το τι θα συμβεί αύριο… Τελικά ο μεγαλύτερος δήμιος του ανθρώπου είναι ο εγκέφαλός του… και πιο συγκεκριμένα ο τρόπος σκέψης του…..

    Μου αρέσει!

  • ALEKOS

    Εγώ θα μιλήσω για τη φυλή των Λαμόγια.Οι Λαμόγια εμφανισιακά θυμίζουν κάτι μεταξύ Κοζάκου και Βίκιγκ..κανείς δε ξέρει απο που προέρχονται και κανείς δεν ενδιαφέρεται δηλαδή.Κοιμουνται λίγο και το πρωί στην αναζήτηση καφέ είναι ιδιαιτερα επιθετικοί.Το ατσούμπαλο γεροδεμένο κορμί τους θυμίζει παρακμιακό γορίλλα με ξανθια περούκα.Οι χοντρές τους φοβούνται η μάλλον πριν τις πρώτες δυο γουλιές φραπέ όλοι τους φοβούνται.Ξέρουν να μετράνε μόνο όταν έχουν μπροστά τους μπανάνες και βερύκοκα…ενω το λεξιλόγιο τους περιορίζεται στις εξής φράσεις…"Πικ Απ..εδώ"…"dvd…εκει"…"Σαρλίζ….μμμμμμ"

    Μου αρέσει!

  • Alexandros

    Παρθενα εδαφη ,παρθενος και ο λαος.Πολιτισμος ισως για καποιους απολιτιστος.Για αλλους αγνος και απολυτα ενδιαφερον.Φιλε Αλεκο ελπιζω να μην εχουν καμια σχεση με τα γνωστα σε ολους μας ανα την ελληνικην επικρατειαν Λαμογια παντος ειδους,ε?

    Μου αρέσει!

  • Angie

    Οτι δεν ξέρω που πάνε τα τέσσερα είναι γνωστό σε όλους (τουτεστιν δεν ξέρω να μετρώ…) ένα το κρατούμενοΤο παρόν, το παρελθόν και το μέλλον είναι έννοιες μπουρδουκλωμένες στο ακαταλόγιστο και σαλεμένο μου… δυο τα κρατούμεναΈχω χάσει τη μπάλα με όσα ακούω και τελευταία το χω ρίξει στα ουγκ μουγκ και αχ βαχ και σφύρα μου κλέφτικα… τρια τα κρατούμεναΜήπως να το κόψω κατα Αμαζόνιο μεριά μπας και βρω άνθρωπο να συνεννοηθώ;Pira(n)hoθηκα τώρα….

    Μου αρέσει!

  • ΓΕΩΡΓΙΑ

    λοιπον….λατρευω τους λειους εγκεφαλους… και τους λειους μυες -οχι τους γραμμωτους(μηπως να παω κατα κει μερια ????)

    Μου αρέσει!

  • katabran

    έχω στη λίστα μου φρικς συνεπώς…τώρα κατάλαβα γιατί δε συνεννούμαστε!μμμμ…

    Μου αρέσει!

  • Achilleas

    Και αν ξεκινούσα πάντα την συζήτηση με φράσεις του τύπου: "τρείς μαύρες τρίτες ξαδέλφες χθές…" ,όταν θα τρέμουν τα χείλη μου αμίλητος,αυτοί θα καταλαβαίνουν τι λέω από μέσα μου,όταν θα έχω κάνει μια στραβή,κανείς δεν θα μπορεί να πει: έκανες αυτό στο παρελθόν,ποιό παρελθόν;αλλά και όσες στραβές να κάνω,μέτρα ξαναμέτρα, πάνω από δυο δεν θα είναι.Δηλαδή κι εκεί βλάξ, αγκιστρωμένος… στο δις εξαμαρτείν… : )

    Μου αρέσει!

  • ποκαχόντας

    ηρθα να δω μπας κ σηκωθηκες για να σε ξανα [κωλοτουμπιασω] παλι στες λασπεςτης [καρδιας μου] φιλιααααα!!!!ακουσεςςςςςςςςςςς;;;;;

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Le Cinéma va à l´école

Blog dédié au projet eTwinning entre Grèce et Espagne du même titre

TIME

Current & Breaking News | National & World Updates

Αυθόρμητες μεταβολές

του Λευτέρη Παπαθανάση

ΧΑΡΗΣ ΜΑΥΡΟΣ

ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ

Toutestin Magazine

Art Feedback Machine

Redflecteur

About Art and Politics

απέραντο γαλάζιο

"το μεταξύ φωτεινό διάστημα το λέμε Ζωή..."

lerestnadine

This WordPress.com

Γιάννης Γρηγοριάδης

Ερμηνεύοντας την πόλη

Bouquet of dreams

Yes Darling, but is it Art?

Marionettes Inc.

No strings attached

Harry's Music

Harry Smith's Anthology of American Folk Music

Land Streicher

“Our battered suitcases were piled on the sidewalk again; we had longer ways to go. But no matter, the road is life.” Jack Kerouac